Kryssning St Petersburg - Rostov-na-Donu

Ett nästan 3 veckor långt kryssningsäventyr från Östersjön ända till Kaspiska havet och senare Azovska havet.

Vi får lära oss det mesta om Ryssland under färden från St Petersburg via floderna Neva, Svir och Volga, sjöarna Onega och Ladoga samt avslutningsvis genom Volga-Donkanalen till Rostov-na-Donu.

 

 

Skicka bokningsförfrågan

Tyvärr så har vi inte lagt ut något bokningsbart ännu. För mer information, vänligen skicka en bokningsförfrågan med vårt formulär.

Formulär

Dagsprogram

Det går också att avsluta denna kryssning 8 oktober i Astrachan. 

Dag 1 
Flyg till St Petersburg.

Transfer till vårt kryssningsfartyg. Middag serveras ombord på båten. 


Dag 2
Stadsrundtur. Vår guide berättar om St Petersburgs historia medan vi passerar och stannar till vid Nevskij Prospekt, Isakskatedralen, Peter Paulfästningen, Palatstorget, Admiralitetet, Kazankatedralen och många andra historiska monument. 

Peter den Stores Sommarpalats (mot tillägg). Efter rundturen åker vi ut till Petrodvorets, Peter den Stores Sommarpalats. Slottsparken med de fantastiska fontänerna ligger på en kulle vid Finska viken, 3 mil väster om Petersburg. Peter den Store hade inspirerats av Versailles men ville utmana fransmännen.

Sent på kvällen lämnar båten kajen. Vi kommer under knappt 3 veckor framåt att färdas på de stora sjöarna Ladoga och Onega, floderna Neva, Svir och Volga samt Volga-Donkanalen.


Dag 3
Vi anländer till hantverksbyn Mandrogi.
 
Mandrogi består av ett antal gamla trähus där ett flertal hantverkare sitter och tillverkar ”matrushkas”, keramikarbeten och andra souvenirer. I Mandrogi finns också ett vodkamuseum som innehåller över 2500 sorter av den (ö)kända ryska drycken. Man bör kanske inte prova alla sorter under ett besök. Mandrogi är annars en grön och lugn oas där vi slår oss ner och kopplar av en stund. 

På eftermiddagen har vi vår första lektion i det ryska språket. Vi lär oss några användbara ord och fraser. Kanske den inmundigade vodkan hjälper oss in i språket.


Dag 4
Vi har nu kommit till norra Onegasjön och ön Kizhi. 

Kizhi är berömt för sina träkyrkor och friluftsmuseet med en mängd intressanta träbyggnader, ett strålande exempel på rysk träarkitektur. Mest berömd är den sagolika Kristi Förklaringskyrka med sin 22 lökkupoler som är byggd helt i trä. Den uppfördes år 1714. 

Kizhi anses som den vackraste och mest intressanta av Onegasjöns öar. 

Bebyggelsen utmed Onegasjön anses ha börjat på 1000-1200 talet när folk vandrade genom de karelska skogarna i jakt på nya bosättningar. Kizhi omnämns första gången på 1400-talet.


Dag 5
Dagens utflyktsmål är den lilla byn Goritsi. 

Vi strövar runt i den lantliga idyllen innan vi tar oss innanför stadsmuren och gör ett besök på S:t Cyrils kloster. Vi är nu långt borta från det moderna Ryssland. I Goritsi får man känslan att tiden stått stilla. Som att åka tidsmaskin och besöka den ryska landsbygden på 1800-talet.


Dag 6
På morgonen anländer vi till Jaroslavl som grundades av Jaroslav den Vise år 1010 och är en av Rysslands absolut äldsta städer. Jaroslavl är berömt för sin remarkabla arkitektur och benämns ofta som ”Rysslands Florens”. Den äldre delen av staden är klassad som världsarv av Unesco sedan 2005. Jaroslavl är också en av de städer som utvecklats snabbast i Ryssland under de senaste 20 åren. Jaroslavl känns idag i många stycken som en modern storstad.

Direkt efter frukost gör vi en stadsrundtur i Jaroslavl som bl.a. inrymmer besök av Profeten Elias katedral och St Nicholaskyrkan. Vi stannar även till i gamla stan och kan beundra de Unescoskyddade kvarteren

Vi får gott om tid att utforska staden på egen hand efter lunch innan vi lämnar Jaroslavl på kvällen.

På eftermiddagen kan man mot tillägg följa med på en utfärd till Rostov Velikij som är en av Rysslands äldsta städer och ligger vackert vid sjön Nero. Vi besöker stadens Kreml och emaljmuséet där. Vi får också chansen att köpa emaljarbeten som tillverkats i Rostov. Staden är känd för sina vackra emaljarbeten.


Dag 7
På morgonen anländer vi till Plios som är en behaglig småstad vid Volgafloden. Mest känd är staden för att den rysk-judiske konstnären Isaac Levitan (1860-1900) brukade tillbringa somrarna här. 

På morgonen gör vi en stadsrundtur till fots och ser bl.a. flera imponerande kyrkor med lökkupoler. 

Vi besöker också Isaac Levitan-muséet och tittar på den ryske mästarens alster. Levitan anses vara en av historiens främsta landskapsmålare. I Plios kan vi också titta in på små workshops där man tillverkar lackminiatyrboxar. 

Mot tillägg kan man följa med på en heldagstur till Suzdal som är en småstad helt utan industrier fylld av snickarglädje och historiska monument. 4 av Suzdals byggnader finns på UNESCOS världsarvslista. Suzdal är som Skansen fast större, mer intressant och i högsta grad verkligt. Ankomsten till Suzdal är anslående. Stadens siluett har förändrats mycket lite sedan medeltiden. Här finns praktiskt taget inga högre bostadshus vilket gör att man (speciellt om det är bra väder) tydligt urskiljer de många stenfasaderna och de gnistrande lökkupolerna från äldre tiders kyrkor. Vi besöker Kreml med Kristi Födelses katedral samt det forna ärkebiskopspalatset. 

På kvällen lämnar vår båt Plios.

Efter middagen sätter vi oss tillrätta och lyssnar till en konsert med rysk folkloremusik.


Dag 8
Båten anländer till Nizhny Novgorod.

Staden hette tidigare Gorkij och är Rysslands tredje största stad. I gamla tider en känd mötesplats dit folk från Orienten, Sibirien och Turkistan sökte sig för att utbyta handelsvaror och tankar.

Vi gör en stadsrundtur och besöker bl.a. stadens gamla Kreml. Under Sovjettiden var Gorkij en stängd stad där dissidenter placerades. Andrey Sakharov som tilldelades Nobels fredspris 1975 förvisades till Gorkij 1980. Sakharov dog 1989 men hans museum lever kvar i staden. Mycket få utlänningar tilläts besöka Gorkij under Sovjettiden.


Dag 9
På morgonen når vi fram till Tatarstans huvudstad, Kazan. Kazan kallas ofta för ”Volgas pärla” p.g.a. sina många arkitektoniska mästerverk. Här finns ”Prinsessan Suumbikes lutande torn”, en släkting till det lutande tornet i Pisa. Vidare ser man omsorgsfullt uppbyggda moskéer och minareter såväl som magnifika ortodoxa kyrkor och katedraler. Under rundturen imponeras vi av alla dessa byggnader.

Vi lämnar Kazan vid lunchtid.

Efter lunch får vi lära oss mer om ryska folksagor och talspråk.

Lite senare kan de som vill delta i en föreläsning om vodka med tillhörande provning. Varför är vodka ("det lilla vattnet") så starkt förknippat med den ryska folksjälen? Vår guide reder ut begreppen. Efter föredraget får vi prova några olika sorter av den klassiska ryska drycken.


Dag 10
Fartyget anlöper Lenins födelsestad, Uljanovsk. Rundturen inkluderar ett besök av Lenins minneskomplex som innehåller huset där han föddes samt andra byggnader och minnesmärken från hans liv.

I Uljanovsk har idag växt upp mängder av SPAanläggningar. Hit kommer folk från hela Ryssland och även utanför Ryssland för att rehabilitera sig. Under 1800-talet kallades staden “Noble´s nest” eftersom mycket förmögna män från Moskva och annorstädes drog sig tillbaka hit efter sin pensionering.
 
2001 utnämndes Uljanovsk till kulturell huvudstad. Uljanovsk är också en popular stad bland studenter. Här finns tre olika universitet att välja bland.

Vi får gott om tid att vandra runt I den gröna staden på egen hand innan båten lämnar kajen på eftermiddagen.


Dag 11
På förmiddagen får vi lära oss mer om ryskt hantverk.

Båten lägger sedan till vid kajen i Samara. Samara är ett viktigt industriellt och kulturellt center i regionen med bl.a. en stor bilindustri. Staden spelade stor roll under bondeupproret och Stephan Razin år 1670.

Nyligen upptäcktes Stalins bunker här och öppnades för allmänheten. 1941-43 var Samara Rysslands andra huvudstad och mycket av Stalins krigsstrategi planerades här.

Vi åker på en utflykt i staden.

På kvällen lämnar vi staden.


Dag 12
Fartyget glider in i Saratov, en vacker stad som ligger inbäddad mellan mindre byar. Stadens store son är den förste astronauten i rymden, Yuriy Gagarin, som började sin bana i den lokala flygklubben. Saratov grundades år 1590 och var ursprungligen ett fort som ingick i försvaret av Volgafloden som en handelsrutt. Vi gör en utfärd med buss i staden.

På eftermiddagen seglar vi vidare mot nya äventyr.


Dag 13
Ankomst Volgograd som sträcker sig mer än 7 mil längs Volga. Staden hette Stalingrad under andra världskriget och det var här som kriget vände. Här finns många monument som påminner om de ryska soldaternas envishet och mod. På den kulle där de intensivaste striderna stod, står nu en jättestaty, “Moder Ryssland”, 83 meter hög, som syns över stora delar av staden. Intill finns en massgrav där 34 000 ryska soldater är begravda.

Slaget om Stalingrad anses vara ett av de grymmaste och blodigaste slagen som utkämpats. Från juli-42 och ett halvår framåt var staden belägrad av tyskarna. Tyskarna tillfångatog sextiotusen civila Stalingradbor som skeppades till Tyskland för att arbeta och dö som slavar där.

Vi gör en stadsrundur och stannar bl.a. till vid "Moder Ryssland".

På eftermiddagen lämnar fartyget Volgograd och reser sydöst längs Volga ner mot Astrachan vi Kaspiska havet.


Dag 14
Vi kryssar vidare längs floden hela dagen.

På eftermiddagen får vi lära oss att tillreda rysk mat. Vi får också vara med om en rysk te-ceremoni

Dag  15
På morgonen anländer vi till Astrachan. I närheten av staden ligger en av Rysslands största fiskodlingar. Här föder man upp sterletter, sevrugor och andra sällsynta störar. Astrachan har genom denna och andra fiskodlingar återtagit sin status som Rysslands fiskehuvudstad. Ett tag var rovfisket i Kaspiska havet och Volga nästan på väg att utrota stören och dess berömda ryska kaviar. 

Astrachans strategiska läge vid Volgaflodens mynning har genom historien gjort staden till ett intressant objekt för många krigsherrar. Timur Lenk brände ner staden år 1395. Ruinerna av den gamla staden har hittats 12 km uppströms från dagens Astrachan.

Astrachan var huvudstad i Astrachankhanatet från 1459 till 1556. År 1556 erövrades den av Ivan den Förskräcklige efter fälttågen 1554 och 1556. Peter den store grundade ett varv i början av 1700-talet. Han använde också staden som bas för krigen mot Persien. Vi gör en rundtur i den vackra staden, ofta kallats Asiens Venedig för sina många broar.

Efter lunch kan man mot tillägg följa med i mindre båtar som utforskar Volgas delta eller ströva runt själv i staden.

På kvällen lämnar vi Astrachan och reser upp längs Volga.


Dag 16
Fartyget tuffar vidare längs Volga hela dagen.

På förmiddagen kan vi lyssna till ett mycket intressant föredrag om donkosackerna och deras historia. Starocherkassk (tidigare Cherkassk) var kosackernas huvudstad 1644-1805 innan Novocherkassk tog över. Bägge städerna ligger i närheten av Rostov-na-Donu. Donkosackerna har gjort många uppror mot Ryssland och Sovjet, senast 1962.

Under andra världskrget tjänstgjorde en stor grupp kosacker en period som ett eget förband i tyska uniformer under nazisternas ledning. Men donkosackerna har även gjort stora insatser för Ryssland under olika krig.

Under senare år har kosackerna fått ett uppsving och tjänstgör nu ofta som en egen milisgrupp i ryska städer, det blev bl.a. mycket uppmärksammat under OS i Sotji 2014.

Efter lunch har vi ryska språk- och sånglektioner. Vi får också prova på ryska musikinstrument samt lära oss dansa urgamla ryska danser. De som vill kan titta på en film om rysk historia.


Dag 17
På morgonen stannar vi åter till i Volgograd där vi besöker Panoramamuseet som beskriver slaget vid Stalingrad. Anläggningen är ett av de bästa museerna över andra världskriget.

Efter lunch kan man mot tillägg följa med på en utflykt till Rossoshka. Här finns ett minnesmärke och museum samt en stor begravningsplats för de sovjetiska, tyska och rumänska soldater och officerare som dog under slaget vid Stalingrad.


Dag 18
Vi lämnar Volga  bakom oss och färdas vidare längs Volga-Donkanalen mot floden Don. 13 slussar ska passeras under denna färd. Kanalens högsta punkt ligger 88 meter över Volga och 44 meter över Don.

Vi seglar hela dagen och tar oss upp och ner längs slussarna.


Dag 19
Vi anländer till Rostov-na-Donu som ibland kallas ”Porten mot Kaukasus” och är en skön stad med stora vackra parker och stränder vid floden Don som mynnar ut i Azovska havet strax intill. Här finns en känd botanisk trädgård med många mycket sällsynta växter.

Vingårdarna tar vid där stadsgränsen slutar. Området runt Rostov-na-Donu är känt för sina fina viner.

Efter lunch beger vi oss ut på en stadsrundtur.


Dag 20
Hemresa via Moskva

 

Resfakta

Priser 2020
Paketresa inkl. flyg t/r

4-bäddshytt nedre däck fr. 26 750:-
3-bäddshytt nedre däck fr. 27 450:-
2-bäddshytt nedre däck: fr. 28 850:-
2-bäddshytt huvuddäck: fr. 29 850:-
2-bäddshytt övre däck: fr. 31 450:-
Juniorsuite övre däck för 2 personer: fr. 42 950:- 
Enkelhytt båtdäck: fr. 40 950:- 

För kryssning exkl. flyg t/r dras 3 500:- av från priserna ovan.

Avresa 2020
September: 24

Preliminära flygtider
Stockholm: Avresa kl. 12:40. Hemkomst kl. 11.45. Flygbolag:  Aeroflot
Köpenhamn: Avresa kl. 12:55. Hemkomst kl. 12:10. Flygbolag:  Aeroflot
Oslo: Avresa kl. 13:00. Hemkomst kl. 20:05. Flygbolag:  Aeroflot

Observera att flygtiderna kan ändras. Kontrollera vad som står när ni bokar resan.

I grundpriset ingår
• Flyg Stockholm / Köpenhamn / Oslo - St Petersburg via Moskva
• Flyg Rostov-na-Donu - Stockholm / Köpenhamn / Oslo via Moskva
• Transfer flygplats - fartyg t/r* 
• Bärarservice vid alla transfers
• Inkvartering i hytt efter vald kategori
• Kryssning inkl. utflykter och underhållning enligt program
• Helpension under hela resan
• Ryska språk- och sånglektioner
• Engelsktalande lokalguider
• Svensktalande reseledare 

 *ingår ej om resan bokas exkl. flyg t/r

Tillägg
• Ryskt visum för skandinavisk medborgare: fr. 850:-
• Ytterligare utflykter kan köpas ombord på båten.

 

Fakta om kryssningen / fartyget

M/S Ivan Bunin tar 190 passagerare och har tre barer, två restauranger, musiksalong, dansgolv, souvenirshop, soldäck, skönhetssalong samt tvättservice. Läkare finns alltid ombord.

Det finns 4 däck med passagerarhytter: nedre däck, huvuddäck, övre däck och båtdäck. Huvuddäck ligger på samma våning som landstigning och reception, ovanför huvuddäck ligger övre däck och högst upp på båten båtdäck. Nedre däck ligger under huvuddäck. Alla hytter är utsides-hytter och är utrustade med kylskåp, TV, värdeskåp, luftkonditionering och dusch/wc.

Hytterna på de tre översta däcken har stora panoramafönster. Hytterna på nedre däck har ett mindre runt fönster.

Sängkläder byts var tredje dag och handdukar varannan dag. 

Visum

Visum krävs för svenska medborgare.
Visumhandlingar ska vara Iventus tillhanda senast 4 veckor före avresa.
Visumprocessen tar cirka 2 veckor och vi returnerar passet så fort visum är klart. 

Visum Ryssland
Följande krävs för visum:
- Pass i original
- Ifylld visumansökan
- Ett färgfoto
- Försäkringsintyg

Läs mer om visum till Ryssland

Har du annat medborgarskap än svenskt kan andra regler gälla. Observera att om du inte är svensk medborgare kan reglerna vara olika beroende på om du är bosatt i Sverige eller inte. Det är ofta enklare om man är bosatt i Sverige. Kontakta oss för mer information.

Karta

Powered by Travelize