Kosovo - Montenegro - Kroatien - Bosnien-Hercegovina

Färden tar oss genom fyra länder i Balkanregionen där guiderna berättar om historien och alla olika folkslag i denna region.

Idag präglas de flesta länderna här av nybyggaranda och tillförsikt. Speciellt Kosovo som kanske på sikt blir Europas nya tigerekonomi blir säkert en positiv överraskning för de flesta resenärer. Landet har Europas yngsta och mest optimistiska befolkning. Här är man fast besluten att ta den chans man fått av världssamfundet.

Vi får tillfälle att beundra mycket vackra och historiska städer som Budva, Cetinje, Kotor, Dubrovnik, Prizren och Sarajevo. Det multikulturella Sarajevo där du kan dricka en kopp turkiskt kaffe i den ottomanska delen av gamla stan och prova en sachertorte i ett Wieninspirerat kafé i den ungersk-österrikiska delen 100 meter bort. Vi blundar inte för de grymheter som begicks under Balkankrigen. Vi får lite olika förklaringar och vinklingar till detta beroende på vilket land vi befinner oss i.

Många små familjeägda vingårdar dyker upp längs vägen; vår reseledare tar oss med på vinprovning i ett par av dessa i Hercegovina och Montenegro. Vi äter lunch på gårdarna och får prova jugoslaviska specialiteter som Muckalica, Pljeskavica och Cevapcici. Vi provar även hemlagad ost och skinka i den lilla byn Njegusi.

Bussen tar oss genom bergen från Kosovo till Montenegro och vi stannar till en natt i Montenegros vackra lilla skidort Kolasin innan vi åker ner mot havet.

Vi stannar två nätter i den idylliska småstaden Cavtat vid kroatiska kusten. Cavtat är kanske den mest behagliga staden längs Kroatiens långa kustremsa.

Pris från:
20 950:-
Dagar:10
Paketresa inkl. flyg t/r.
Transportsätt:Flyg
Boka resa

Dagsprogram

Dag 1 Skandinavien - Pristina - Prizren 
Ankomst till Pristina flygplats följt av lunch i stadens centrum.

Kosovo tillhörde under antiken Illyrien och senare Dardanien och området erövrades på 300-talet f.Kr. av Alexander den Stores far Filip II. Kejsar Augustus intog landet år 28 e.Kr och det införlivades då med Romarriket. Pristina byggdes upp på ruinerna av den romerska staden Ulpiana

Efter lunch för oss reseledaren längs den breda Moder Teresa-gatan i centrum som gjorts om till gågata. Vi stannar bland annat till vid ”Newborn Monument”, som invigdes vid självständighetsförklaringen 2008, och Moder Teresa-monumentet. Vi fortsätter längs med gågatan och når så småningom fram till det etnologiska museet som vi besöker.

Vi rör oss sedan mot Prizren. På vägen dit gör vi ett kort stopp vid minnesmonumentet av det berömda ¨Slaget vid Trastfältet¨ mellan Osmanska riket och Serbien som ägde rum i Kosovo Polje strax utanför Pristina år 1389. Det är oklart vem som egentligen vann slaget men många serbiska hjältar och myter har i efterhand växt fram från detta slag. Turkarna kom tillbaka och 1459 blev Serbien en vasallstat till Osmanska riket.

Kosove Polje är en mycket viktig plats för serberna och det var vid kulturcentret i Kosovo Polje som Slobodan Milosevic höll ett möte med serbiska nationalister 27 april 1987 som många menar blev startpunkten för de händelser som senare ledde fram till det fullskaliga Balkankriget.

Väl framme i Prizren tar vi in på ett hotell i den gamla ottomanska stadsdelen i centrum. I Prizren bor det mestadels albaner men också bosniaker, turkar, serber, romer m.m. Stadens officiella språk är albanska och serbiska men även turkiska är ett mycket vanligt språk i staden. Medeltidsstaden Prizren var påtänkt att tas upp på Unescos världsarvslista men den förstörelse som skedde under kriget 1998-99 gjorde att kandidaturen tillfälligt bleknade.

Prizren är en vacker och mycket promenadvänlig stad med en å som rinner genom hela staden och som fungerar som dess pulsåder. Vid ån ligger ett stort antal restauranger och kaféer och här möts man under sina vandringar. Vi tar en promenad längs kullerstensgatorna i gamla stan innan det är dags för middag.

 
Dag 2 Prizren - Peja - Kolasin
Efter frukost fortsätter resan mot Peja. På vägen dit besöker vi Deccan kloster som är ett serbiskt-ortodoxt kloster som grundades 1327. Klostrets katedral är den största medeltida kyrkan på Balkan och i klostret förvaras över 1 000 medeltida fresker och porträtt i bysantinsk stil, liksom viktiga skrifter från medeltiden och den osmanska tiden. Klostret togs upp på Unescos världsarvslista 2004.

Under serbiske tsaren Stefan Dušans imperium på 1300-talet, som sträckte sig över hela västra Balkan, var Kosovo Serbiens politiska, ekonomiska, religiösa och kulturella centrum. Flera hundra serbisk-ortodoxa kyrkor och kloster byggdes i Kosovo under denna tid. Kyrkorna med sina fresker och ikoner är en mycket viktig kulturskatt för serberna.

Men det sista serberna gjorde innan de retirerade från Kosovo när USA och FN-trupperna tryckte på var att fullständigt bränna ner städer som Peja och Gjakova.

Vi stannar till för lunch och kanske en Birra Peja i Peja, som är en tilltalande och välbesökt skidort. Birra Peja är landets mest populära öl och tillverkas här. Färden fortsätter genom bergen och vi lämnar Kosovo för Montenegro. Så småningom når vi den lilla vackra vintersportorten Kolasin där vi stannar över natten på det magnifika spahotellet Bianca Resort & Spa.

 
Dag 3 Kolasin - Moracaklostret - Skadarsjön - Budva
Färden tar oss ner från bergen ut mot havet. Längs vägen ligger Moracaklostret som vi besöker. Det är mycket vackert beläget i början av floden Moracas kanjon. Klostret uppfördes 1251 och har tidvis varit ett viktigt konstnärligt och kulturellt centrum och även haft en betydelsefull roll i det politiska livet.

Vi passerar huvudstaden Podgorica innan vi når fram till Virpazar beläget direkt vid Skadarsjön. Vi kliver ombord på vår båt och tar oss ut på denna mäktiga sjö som är Balkans största och delas av Montenegro och Albanien. Sjön är ett av Europas största fågelreservat och har vi tur får vi se några av Europas sista pelikaner. Här finns även ugglor, örnar och sällsynta vadarfåglar.

Efter båtturen beger vi oss till en vacker vingård i utkanten av Virpazar. Vi får en visning av gården och slår oss sedan ner och provar några av deras produkter innan vi fortsätter mot Budva.

Innan vi når fram till Budva vid kusten passerar vi en rysk by. Många välbärgade ryssar har bosatt sig i Montenegro. I bergskanten innan Budva har man byggt upp en egen by med rysk skola och andra institutioner. 

Väl framme i Budva checkar vi in på vårt trevliga hotell med egen strand.
 

Dag 4 Budva - Cetinje - Njegusi - Budva
Efter frukost vandrar vi runt innanför murarna i Budvas gamla stadsdelar som klassats som världsarv av Unesco. Delar av staden är en illyrisk bosättning och har över 2500 år på nacken.

Vi lämnar sedan Budva och åker mot den gamla huvudstaden Cetinje som ligger en bit upp i bergen. Idag är staden en mycket behaglig småstad. Guiden tar oss med på en promenad genom Cetinje och berättar dess historia.

Staden grundades 1482 då man ville ha en huvudstad som var lättare att försvara. Här grundades då en domstol och ett kloster och staden spelade en viktig roll i det religiösa och politiska livet. Under de följande århundradena utsattes Cetinje för invasioner av Venedig och av ottomanerna och stadens betydelse sjönk så småningom undan. Men 1878 erkändes Montenegros oberoende och Cetinje blomstrade på nytt fram till första världskrigets utbrott.

Montenegro utropades till kungarike 1910 och då byggdes även regeringsbyggnaden här. Vi besöker kung Nikolas palats som idag är ett museum där vi får en bra bild av Montenegros historia. Kung Nikolas var regent 1860-1918. Cetinje är betydligt vackrare än dagens rätt alldagliga huvudstad Podgorica. 

Färden fortsätter till den lilla byn Njegusi som har ett 20-tal invånare och är känd för sin ost och skinka. Vi får provsmaka de lokala läckerheterna och äter lunch i byn.

På vägen tillbaka till Budva njuter vi av spektakulära vyer över Kotorfjorden.
 

Dag 5 Budva - Kotor - Perast - Cavtat
På morgonen fortsätter färden mot Kroatien. Vårt första stopp på vägen dit gör vi i Kotor.

Gamla stan i Kotor är den förmodligen bäst bevarade medeltidsstaden vid Adriatiska havet och finns även den med på Unescos världsarvslista. Staden är den arkitektur- och skönhetsmässiga höjdpunkten under vår resa. Här finns vackra byggnader av såväl bysantinsk som venetiansk arkitektur. En promenad genom Kotor är som en ljuvlig dröm.

Guiden leder oss med säker hand genom gränderna i Kotor och berättar om olika historiska byggnader som dyker upp. Efter visningen slår vi oss ner på en idyllisk restaurang för lunch.

Efter lunch gör vi ett stopp i den pittoreska byn Perast, vykortsvackert belägen längs Kotorbukten. Vi stannar till och blickar ut över den bildsköna lilla ön ”Our lady of the Rocks” (“Gospa od Skrpjela”). 

Legenden om varför ön med den vackra kyrkan ligger där den gör är högst levande än idag. Här fanns endast en liten klippa som stack upp ovanför vattenbrynet. Enligt legenden åkte ett par fiskare den 22 juli 1452 förbi denna klippa på väg tillbaka till Perast från en svår seglats och noterade en ikonmålning av Jungfru Maria och Jesusbarnet. Den ena fiskaren beslutade sig för att plocka med sig ikonmålningen hem. Nästa dag när han vaknade upp var målningen till fiskarens förvåning spårlöst försvunnen. Sorgen över det övergick snabbt i lycka när den tidigare, sedan lång tid, halte fiskaren upptäckte att han nu helt plötsligt hade slutat att halta. Ett mirakel. Några månader senare åker samma fiskare förbi klippan och vad ser de, jo den försvunna ikonmålningen. Otroligt tänkte fiskarna och pratade med byns präst om vad de hade varit med om. Det beslutades att en helgedom skulle byggas på platsen där ikonen upptäckts som helat fiskaren. Ön byggdes upp genom att fiskare och sjömän kastade stenar på platsen där ikonen hittats. Kyrkan vi ser på ön byggdes år 1630 av italienska bosättare. Originalkyrkan plundrades och brändes ner av pirater. 

Myt eller verklighet. Berättelsen lever i alla fall vidare och har fascinerat miljontals genom åren. Varje år den 22 juli samlas människor i sina båtar runt ön och sänker ner stenar som en hyllning till de beskyddande krafterna ”Our lady of the Rocks” enligt legenden besitter. Vi tar oss ut till ön och funderar en stund kring legenden.

Vi fortsätter sedan mot Kroatien och Cavtat. Vi checkar in på vårt bekväma hotell beläget direkt vid vattnet i denna stämningsfulla småstad.
 

Dag 6 Cavtat
Ledig dag i Cavtat.

Strosa runt i den behagliga staden med dess många utekaféer och restauranger eller varför inte njuta av hotellets bekväma faciliteter och strand.
 

Dag 7 Cavtat - Dubrovnik - Mostar
Vi åker 10-15 minuter norrut längs kusten och når fram till Dubrovnik.

Dubrovnik är det mest välbesökta turistmålet på Balkan och här kan det ibland vara trångt i gamla stan. Vi promenerar runt i de gamla stadsdelarna och guiden tar oss med till Stradun, det populära stråket som skär genom staden, Rektorspalatset och andra vackra palats och byggnader. Dubrovnik var länge en mäktig sjöfartsnation och på 1500-talet färdades stadens köpmän till såväl Indien som Amerika

År 1979 sattes Dubrovniks historiska delar upp på Unescos världsarvslista och staden har beskrivits av som en av världens bäst bevarade medeltida muromgärdade städer. På sina håll är murarna 6 meter tjocka.

Dubrovnik skadades svårt under det kroatiska självständighetskriget i början av 90-talet samt belägringen av staden 1991–92 då Serbien och Montenegro försökte att separera den sydligaste delen av Dalmatien från Kroatien. Huvuddelen av skadorna är i dag reparerade. 

Vi äter lunch på en trevlig lokal restaurang innan vi lämnar Kroatien och fortsätter mot Bosnien-Hercegovina och Mostar.

Bosnien-Hercegovina har ett komplicerat styrelseskick; en skrivbordsprodukt som konstruerades i samband med Daytonavtalet där Carl Bildt var med som EUs medlare. Sannolikt kommer man förr eller senare att tvingas överge eller reformera det nuvarande styrelseskicket. Daytonavtalet undertecknades av Bosnien-Hercegovina, Jugoslavien och Kroatien 1995. Enligt avtalet delas landet upp i två delar, Bosnien-Hercegovina och Serbiska republiken (Republika Srpska). Den demokratiska processen är oerhört långsam och de enda som trivs är väl riktigt inbitna byråkrater.

De etniska skillnaderna på Balkan är idag på många håll i det närmaste utsuddade vilket gör att det ofta känns fel att tala om uppdelning efter etnicitet. Det är snarare individens val av religiös tillhörighet som avgör vilken grupp man tillhör samt vilket språk man talar.

Strax utanför Mostar besöker vi en charmig liten vingård där vi får prova båda röda och vita montenegrinska viner.

Innan vi checkar in på vårt hotell gör vi en kort panoramatur med buss i Mostar och ser att några parker i centrum gjorts om till kyrkogårdar. I Mostar har man på många ställen lämnat kvar kulhål och söndersprängda byggnader för att inte folk ska glömma serbernas anfall.
 

Dag 8 Mostar - Sarajevo
Efter frukost tar guiden med oss på en promenad längs kullerstensgatorna i gamla stan. Den berömda bron från den ottomanska tiden blev en symbol för lidandet under Balkankriget på 1990-talet. Av nyhetsrapporteringen fick man oftast intrycket att bron och floden var en skiljelinje mellan de olika styrkorna vilket inte var riktigt sant. Bron sprängdes sönder under kriget men byggdes upp igen på exakt samma sätt som tidigare.

Mostar är en vacker stad med minareter, osmanska marknadsplatser och gamla turkiska byggnader. ”Turkish House” är ett osmanskt rikemanshem som gjorts om till museum som vi besöker. Restauranger och kaféer har byggts upp på flodbäddarna på bägge sidor av floden. Vi äter lunch på en mysig restaurang i gamla stan innan vi fortsätter vår resa. 

I Mostar snöar det nästan aldrig. Staden ligger 60 meter över havet. Efter en naturskön resa längs floden Neretva  och Jablanicasjön når vi så småningom Sarajevo på 500 meters höjd där det snöar desto mer. Sarajevo är en känd vintersportort. Här arrangerade man vinter-OS 1984 då firma Svan och Wassberg fixade ett av de mest framgångsrika olympiska spel som Sverige upplevt på längdsidan. 

Vid framkomsten checkar vi in på vårt hotell i gamla stan.
 

Dag 9 Sarajevo
Sarajevo är en mångkulturell stad som grundades av osmanerna 1462. Inom 2-3 minuters promenad i gamla stan kan man finna både synagoga och moské såväl som en katolsk och orthodox kyrka. Staden kallas ofta för Europas Jerusalem. Dock är 80% av stadens invånare bosniaker (muslimer). I Sarajevo är det svårt att hitta någon som uppskattar Daytonavtalet. Den serbiska republiken ses som en onödig eftergift till Milosevic.

Osmanerna härskade här under 400 år och den österrikisk-ungerska federationen bara 40 år. Men österrikarna lyckades på kort tid sätta sin prägel på staden. De använde i slutet av 1800-talet i stor utsträckning Sarajevo som försökskanin. Man testade nya uppfinningar och tekniska landvinningar i Sarajevo och om det fungerade bra använde man det sedan på hemmaplan. Bl.a. blev Sarajevo 1885 den första stad i Europa som fick spårvagn.

Gamla stan i Sarajevo är en mycket trevlig bekantskap. Den osmanska delen är full av små butiker och hantverkare. Vi tar en promenad genom gränderna och hör och ser hantverkarnas hamrande på koppar och andra material. Vi fortsätter genom de judiska kvarteren och förbi vackra fontäner. Vi når fram till den ungersk-österrikiska delen där de Wieninspirerade kaféerna tar över. Det finns en mycket tydlig skiljelinje mellan den ottomanska delen och den österrikiska.

Det österrikiska tronföljarparet Franz Ferdinand och Sophie hade valt den heliga dagen till minne av slaget vid Trastfältet som datum för sitt besök i Sarajevo 1914 vilket retade många serbiska nationalister till ursinne och planer smiddes. Den unge Gavrilo Princip satt på ett kafé med sitt vapen när tronföljarparets chaufför råkade svänga in på fel gata och stannade till för att backa tillbaka. Gavrilo fångade tillfället i flykten och gick ut och sköt och initierade därmed det första världskriget. Vi besöker den historiska platsen.

Sarajevo belägrades under 4 år på 90-talet och drygt elvatusen personer sköts ihjäl. De serbiska trupperna satt i bergen runt staden. För att få in mat och andra förnödenheter byggdes en 800 meter lång tunnel under staden. Vi besöker tunnelmuseet och de som vill kan ta några steg i tunneln.

På eftermiddagen ledig tid för egna strövtåg i gamla stan. På kvällen samlas vi för avskedsmiddag.
 

Dag 10 Hemresa
Avresa till Sarajevos flygplats för hemresa.
 

 

Resfakta

Pris: fr. 20 850:-

Avresor 2021
Maj: 17
Juni: 28
September: 13

Preliminära flygtider 2021
Stockholm:
Avresa kl. 06:35 Hemkomst kl. 17:40. Flygbolag: Lufthansa/Austrian air
Köpenhamn: Avresa kl. 07:10. Hemkomst kl. 18:50. Flygbolag: Lufthansa/Austrian air

Observera att avrese- och hemkomsttider kan skilja sig åt mellan olika datum. Kontrollera vad som står när ni bokar resan.

I grundpriset ingår
• Flyg Stockholm/Köpenhamn - Pristina via Wien
• Flyg Sarajevo - Stockholm/Köpenhamn via München
• Alla övriga transporter under resan med buss och båt
• 1 natt på 4-stjärnigt hotell i centrala Prizren
• 1 natt på magnifika spahotellet Bianca Resort & Spa i Kolasin
• 2 nätter på 4-stjärniga hotell Avala med egen strand i Budva
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell vid havet i Cavtat
• 1 natt på 4-stjärniga hotell Kapetanovina i gamla stan i Mostar
• 2 nätter på eleganta 4-stjärniga hotell President i gamla stan i Sarajevo
• Frukost och lunch alla dagar
• 5 middagar. Middag dag 1, 2, 3, 5 och 9
• 2 vinprovningar
• Båttur på Skadarsjön
• Alla entréer i samband med dagsprogrammet. Ingenting tillkommer.
• Engelsktalande lokalguider
• Svensktalande reseledare

Tillägg
• Enkelrumstillägg (obligatoriskt för resenär utan resesällskap): fr. 3 250:-

 

Visum

Visum behövs ej för nordiska medborgare.

Observera att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter resans hemkomst.

Vid annat medborgarskap kan andra regler förekomma. Kontakta oss för ytterligare information.

Karta

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
17/5 - 26/5StockholmKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Stockholm t/r.Mer än 420 950:-Boka
17/5 - 26/5KöpenhamnKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 420 950:-Boka

Juni 2021

28/6 - 7/7StockholmKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Stockholm t/r.Mer än 422 950:-Boka
28/6 - 7/7KöpenhamnKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 422 950:-Boka

September 2021

13/9 - 22/9StockholmKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Stockholm t/r.Mer än 421 950:-Boka
13/9 - 22/9KöpenhamnKosovo-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Hercegovina. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 421 950:-Boka
Powered by Travelize