Saudiarabien

Vi besöker huvudstaden Riyadh, den heliga staden Medina samt Jeddah. Jeddahs äldre kvarter är upptagna på Unescos världsarvslista och staden benämns ofta ”Saudiarabiens pärla” p.g.a. sin skönhet. Staden ligger bara 65 km från Mecka och är inkörsport till islams viktigaste stad. Jeddah är även landets kommersiella medelpunkt.

Vi åker till AlUla som sannolikt om några år kommer att vara ett av världens mest omtalade resmål med sin unika koncentration av klippbostäder, gravar och klippkonst från 600-talet f.Kr. och framåt. Vi bor här i ökenläger och utforskar omgivningarna.

AlUla var tidigare ett viktigt stopp längs Rökelsevägen, enligt vissa historiker den äldsta transportleden i världen, som sträckte sig från Afrika via Arabiska halvön till Medelhavet.

Vi upptäcker ett för många okänt land med en mycket spännande historia. 

Vi passar även på att besöka flera av de spektakulära byggnadsverk som uppförts på senare år framförallt i Jeddah ut mot Röda havet. Men kanske är det den magnifika Maraya concert hall som byggts helt i spegelglas i öknen vid AlUla som sticker ut mest.

Pris från:
49 850:-
Dagar:10
Paketresa inkl flyg t/r
Transportsätt:Flyg
Boka resa

Dagsprogram

Dag 1
Avresa från Sverige. 


Dag 2 Saudiarabien - det förbjudna kungadömet
Efter mellanlandning i Doha anländer vi till Riyadh, Saudiarabiens huvudstad. Transfer till hotellet och incheckning.

Vi får tillfälle att sova ut och startar dagen med lunch på hotellet.

Området runt Riyadh var historiskt bebott av en krigisk nomadstam vid namnet Banu Hanifa och räknas till det arabiska kalifatets avlägsna ursprung. Under 1700-talet omvandlades staden till centrum för en ny arabisk statsbildning. Det var här som en ung muslimsk präst vid namnet Muhammad ibn Abd al Wahhab fick lov att predika en ny radikal form av islam som gick ut på sträng och bokstavlig efterföljd av koranen. Den unge revoltören hade tidigare blivit nobbad från de allra flesta städer i regionen på grund av sina radikala förslag till religiösa reformer. Wahhab svävade i livsfara då han erbjöds skydd och kost i Riyadh av en lokal härskare, Muhammed ibn Saud. De två slöt sedermera en politisk allians där al Wahhab ansvarade för den ideologiska delen medan ibn Saud erövrade nya landområden. Samarbetet visade sig vara framgångsrikt eftersom den lilla provinsen som ibn Saud förvaltat över expanderade till att omfatta stora områden från röda havet till Persiska viken inom loppet av bara några år.

Det saudiska riket föll samman vid flera tillfällen och återuppbyggdes sist och slutligen av Abdul Aziz ibn Saud 1932. Historiker brukar skämta om att Abdul Aziz erövrade landet med två svärd - det ena av järn och det andra av kött. Kungen skaffade nämligen över ett hundra barn (45 söner) som har regerat landet sedan hans död.

Saudiarabien skulle med största sannolikhet ha förblivit ett efterblivet och föga betydelsefullt land om inte världens största oljereserver upptäcktes här år 1938. Sedan dess har landet varit en betydande aktör inom internationell politik. Landet intar dessutom en alldeles säregen ställning inom umma, världens muslimer, som förvaltare av islams två heligaste moskéer - Masjid al-Haram i Mecka och Masjid an-Nabawi i Medina.

Efter lunchen börjar vi utforska staden. Vårt första stopp blir Nationalmuseum där vi stiftar vår första bekantskap med Saudiarabiens historia. Landets historia, från hällristningar till dagens futuristiska megastäder,  är både turbulent och fascinerande.

Inte långt från Nationalmuseum ligger Murabbapalatset. Det imposanta palatset byggdes 1937 på order av det moderna rikets grundare Abdul Aziz. Här brukade kungen ta emot statschefer och underteckna historiska överenskommelser. Palatset är idag ett museum och huserar en permanent utställning av kungens personliga föremål, fotografier och minnen.
 

Dag 3 Riyadh - AlUla
Förmiddagen är ledig för egna promenader i huvudstaden. De som vill följer med vår guide på en promenad i hotellets omgivningar.

Vi checkar ut från hotellet och äter lunch på en lokal restaurang.

Efter måltiden beger vi oss till Riyadhs gamla stad där vi besöker Al Masmak fästning som byggdes på 1800-talet. Byggnadsverket är mycket välbevarat och är en påminnelse om Saudiarabienss krigiska förflutna. Det var i och med intagandet av denna fästning 1902 som Saudiarabiens återförening påbörjades av landets grundare.
 
Vi tar sedan en promenad genom en orientalisk bazar, Dira Souq.
 
Riyadh är kontrasternas stad och det blir som mest uppenbart då vi avrundar dagen med besök av det hypermoderna Faisaliah Tower. Skyskrapan designades av den kosmopolitiske britten Norman Foster och är ett prominent landmärke. De som vågar tar sig upp med guiden till observationsdäcken för att få en sagolik utsikt över hela staden.

Vi åker sedan till flygplatsen för att flyga till AlUla. Flygresan tar två timmar. Vid ankomst fortsätter vi till vår bekväma ökenresort. Att sova i en ökenresort, långt från stadens oväsen, är en alldeles säregen upplevelse. 
 

Dag 4 AlUla
Efter frukost börjar vi utforska området runt AlUla. Arabiska halvön var aldrig isolerad från omvärlden; det fanns kulturella och handelskontakter med andra civilisationer så långt tillbaka som 1000 år f.Kr.. Redan då genomskars dagens Saudiarabien av mycket långa handelsvägar som dagens historiker kallar Rökelsevägen. Rökelsevägen sträckte sig från nordöstra Afrika via Arabiska halvön  till Medelhavet.

Längs leden, som en del historiker anser vara världens äldsta, transporterades bland annat råvaror för dofter till rökelse och smörjelse som olibanum och myrra. Handeln var mycket lukrativ och ledde till grundandet av flera mäktiga städer längs med leden, varav Petra i Jordanien, de fyra nabateiska städerna i Israel och AlUla i Saudiarabien är upptagna på Unescos världsarvslista. Handeln längs med Rökelsevägen sköttes av nabatéerna, en arabisk folkstam av högt stående kultur. Nabatéernas rike störtades 106 e.Kr. av romarna men handelsvägar och kultur kvarstod ännu i flera århundraden. 

Enligt berättelser från antiken tog det 100 dagsmarscher för en karavan att färdas den 3.400 km långa vägen från kusten vid Arabiska havet till Gaza. AlUla var således en välbehövlig anhalt för karavanerna beståendes av hundratals kameler lastade med rökelse, myrra, guld och kryddor. Här brukade gäster från olika delar av Arabiska halvön lämna meddelanden genom att rista i stenar och klippor. 

Vi börjar därför dagen med ett stopp vid de berömda klippristningarna i AlUla. Därefter besöker vi ruinerna av den antika staden Dedan. Dedan fungerade som nabatéernas första huvudstad och var en smältdegel för olika civilisationer. Nära Dedan återfinns magnifika snidade gravar i bergen som är dekorerade med vackra geometriska motiv.

Vi fortsätter sedan till AlUlas gamla stad. På 1100-talet e.Kr. omvandlades AlUla till en viktig transportlänk för vallfärdare från Damaskus till Mecka. Staden designades som en enda fästning med hundratals hus byggda tätt intill varandra. Guiden tar oss med genom ett fascinerande virrvarr av gränder och små torg. Promenaden avslutas på en lokal restaurang där vi äter en gemensam lunch.

Färden fortsätter till dalen Jabal Ikhman som brukar kallas Saudiarabiens största bibliotek under bar himmel. Guiden tar oss med på en promenad genom dalen och berättar om de hundratals inskriptioner som finns bevarade i Jabal Ikhman. 


Dag 5 AlUla - Hegra - AlUla
Efter frukost stiger vi ombord på vår buss för att åka till Hegra som ligger tjugo kilometer norr om AlUla. Hegra var, efter huvudstaden Petra, den största staden i det nabateiska riket. 

Vi utforskar staden och fascineras av ett hundratal gravkamrar med inskrifter som finns inristade i sandstensklipporna. Totalt finns här fyra begravningsplatser bevarade som innehåller 131 monumentala stenhuggna gravar utspridda längs ett 13 km lång stråk. Det är här som vi inser att det nabateiska riket var både en handelsknutpunkt och ett kulturcentrum. Detta återspeglas i fasaddekorationernas varierande motiv, med lån av stilelement från Assyrien, Fenicien, Egypten och det hellenistiska Alexandria, kombinerat med den inhemska konstnärliga stilen. Hegra togs upp på Unescos världsarvslista år 2008.

Vår vistelse i Hegra avslutas med besöket av Jabal Alfil eller Elefantklippan. Som namnet antyder är Elefantklippan en gigantisk klippa som påminner om en elefant. Precis som tusentals köpmän och vallfärdare före oss, stannar vi till vid den gigantiska klippan för att fascineras av dess ovanliga former.

Innan vi återvänder till hotellet gör vi ett besök på Hijaz järnvägsstation som ligger i närheten av Hegra. Inne i stationen finns ett litet museum om järnvägen. Den började byggas år 1900, nådde Medina 1908 och Damaskus 1913. Första världskrigets utbrott gjorde att hela sträckningen aldrig fullföljdes. Idag finns Hijaz railway på Unescos preliminära lista för världsarv.


Dag 6 AlUla - Medina
Efter frukost åker vi söderut mot Medina.

Vid ankomst checkar vi in och äter lunch.

Eftermiddagen ägnas åt att utforska Medina. Medina anses vara en av de tre heligaste städerna inom islam och är av särskild betydelse för muslimer eftersom det är dit profeten Muhammed fick ta sin tillflykt efter att han blev tvungen att fly från Mecka.

Ursprungligen känd som Yathrib, var Medina en gång en oasstad med en historia som går tillbaka till 600-talet f.Kr.. Muslimer har alltid haft en speciell koppling till den här staden eftersom det är här profeten bodde, utkämpade avgörande strider, byggde sin berömda moské och även här han slutligen lades till vila. Staden är centrerad kring profetens moské och andra monument som lockar pilgrimer från hela världen. Under dagen passerar vi Al Masjid an Nabawi, Jannatul Baqi, Grave of Hamzah, Al Noor Mall, Rashed Mall och Dar Al Madinah Museum.
 

Dag 7 Medina - Jeddah
Förmiddagen är ledig för egna promenader i den heliga staden. Vi checkar sedan ut och äter lunch.

Efter lunch fortsätter vi till några andra intessanta platser i Medina som Al-Madina Museum, Masjid Al Ghamamah och Abu Bakar Masjed’. 

Vi beger oss sedan till järnvägsstationen för att ta det moderna snabbtåget till Jeddah. Tåget avgår 17.00 och vi är framme i Jeddah 18.30.


Dag 8 Jeddah
Efter frukost börjar vi utforska Jeddah, Saudiarabiens näst största stad och ett viktigt ekonomiskt nav. Stadens anrika historia går tillbaka till 647 då Usman, det islamiska väldets tredje kalif, omvandlade staden till en central handelsknutpunkt vid Indiska oceanen.

Saudiarabiens pärla, som lokalbefolkningen kallar Jeddah, har sedan dess förblivit landets kommersiella medelpunkt. Eftersom Jeddah ligger bara 65 kilometer från Mecka och är en inkörsport till islams viktigaste stad, anländer miljontals vallfärdare hit varje år. På grund av det stora antalet utländska besökare brukar Jeddah beskrivas som den mest liberala staden i landet.

Dagens första stopp är Jeddahs gamla kvarter Al Balad som är upptaget på Unescos världsarvslista. Guiden visar oss runt bland alla eleganta byggnadsverk och målar upp bilden av hur det var här på 1800-talet. Promenadens höjdpunkter blir besöket av ett välbevarat traditionellt hus Bait Nassif, moskén och en orientalisk basar. 

Efter lunch gör vi en stadsrundtur med buss genom några andra mer moderna delar av staden


Dag 9 Jeddah och hemresa
Förmiddagen är ledig för egna strövtåg i staden. Några kanske passar på att besöka något stort köpcentrum för lite avslutande inköp.

Efter lunch beger vi oss till Jeddah Corniche, en stadsdel som sträcker ut sig 3 mil längs Röda havet, där det finns stora rekreationsområden, paviljonger, storskaliga skulpturer och andra moderna byggnadsverk. Vi stannar till vid Al-Rahmah moskén, en arkitektonisk klenod som är byggd på pelare i havet. Därefter tar vi en promenad längs kajen och njuter av den majestätiska King Fahd's Fountain; fontänen invigdes 1985 och är än idag världens högsta med sina 260 meter. Vi slår oss ner på ett kafé och njuter av folklivet och havsvindarna.

Vi stannar även till vid Jeddah Corniche Circuit, en motorsportbana som invigdes i samband med Saudiarabiens Grand Prix 2021. 

Vi beger oss sedan till flygplatsen för att återvända till Skandinavien.

Avresa på kvällen.


Dag 10 Hemkomst
Vi anländer på morgonen efter mellanlandning i Doha.

 

Resfakta

Pris: fr. 49 850:-

Avresor 2024
November: 14

Preliminära flygtider
Stockholm: Avresa kl. 15:10. Hemkomst kl. 06:40. Flygbolag: Qatar Airways
Köpenhamn: Avresa kl. 15:15 Hemkomst kl. 06:40. Flygbolag: Qatar Airways
Oslo: Avresa kl. 15:05. Hemkomst kl. 06:35. Flygbolag: Qatar Airways
 

I grundpriset ingår
• Flyg Stockholm/Köpenhamn/Oslo - Riyadh via Doha
• Flyg Riyadh - AlUla
• Flyg Jeddah - Stockholm/Köpenhamn/Oslo via Doha
• Alla övriga transfers och transporter med buss och tåg
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Riyadh
• 3 nätter i en högklassig ökenresort vid AlUla
• 1 natt på 4-stjärnigt hotell i Medina
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Jeddah
• Alla entréer etc. enligt dagsprogrammet. Ingenting tillkommer
• Frukost och lunch alla dagar
• 3 middagar. Middag dag 2, 4 och 5
• Engelsktalande lokalguider.
• Svensktalande reseledare.

Tillägg
• Enkelrumstillägg (obligatoriskt för resenär utan resesällskap): fr. 10 850:-
• Visum till Saudiarabien: fr. 1 750:-

Iventus ordnar boende för de som vill stanna kvar på något strandhotell efter resan i Jeddah eller i Doha i Qatar för några dagars avkoppling. 
 

 

Visum

Passet måste vara giltigt 6 månader efter hemkomst.

Visum krävs för skandinaviska medborgare och kostar 1 750:-. 

För att ordna visum behöver vi senast 3 veckor före avresa:
1/ Kopia av fotouppslaget i passet.

2/ Ett nytaget foto. Fotot måste vara taget rakt framifrån och mot vit bakgrund. Fotot ska vara ett traditionellt passfoto som visar hela ansiktet samt toppen av skuldrorna.

3/ Uppgift om civilstånd och yrke.

Bäst är att mejla allting till oss , men det går också att skicka med vanlig post.

Vid andra medborgarskap kan andra regler förekomma. Kontakta oss för ytterligare information.

 

Karta

Karta

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris

November 2024

14/11 - 23/11StockholmSaudiarabien. Flyg Stockholm t/rMer än 449 850:-Boka
14/11 - 23/11KöpenhamnSaudiarabien. Flyg Köpenhamn t/rMer än 449 850:-Boka
14/11 - 23/11OsloSaudiarabien. Flyg Oslo t/r249 850:-Boka