Sidenvägen till Kina - Nyhet!

Vi flyger in till Kirgizistans huvudstad Bisjkek och följer den gamla Sidenvägen genom Kina till Peking.
En spännande resa i Sven Hedins fotspår där vi utforskar välbevarade gamla handelsstäder och karavansarajer. 

Färden går genom den mytomspunna Taklamakanöknen, “Platsen utan återvändo”, och fortsätter sedan genom Kinas norra provinser. Vi besöker Xiahe, även kallat lilla Lhasa, innan resan avrundas i Xian där vi bland annat besöker den enorma terrakotta-armén. 

Det går att förlänga vistelsen i Peking.

Pris från:
34 850:-
Dagar:17
Paketresa inkl. flyg t/r
Transportsätt:Flyg
Boka resa

Dagsprogram

Dag 1
Avresa från Stockholm/ Göteborg/ Oslo/ Köpenhamn via Istanbul till Bisjkek.

Dag 2
Vi anländer till Bisjkek kl 02.45 lokal tid (22.45 svensk tid). Vi åker till vårt hotell och sover några timmar.
Efter en sen frukost börjar vi utforska staden som hette Frunze tidigare. Den bytte namn till Bisjkek i samband med landets självständighet 1991. Bisjkek var en krigsherre som stred för Kirgizistans självständighet på 1700-talet. De flesta Leninstatyer har numer raserats men en ryttarstaty av bolsjevikledaren, och Lenins nära medarbetare, Michael Frunze som gav staden dess tidigare namn står kvar i en park vid järnvägsstationen. Vi stannar till vid Ala-Too square som är det viktigaste torget i staden. Intill torget ligger det historiska museet som vi besöker. En promenad i stadens centrala delar står också på programmet.

Dag 3
Efter frukost stiger vi ombord vår buss för resa till Naryn. På vägen stannar vi till vid Buranatornet som är den högsta minareten i denna del av landet och en av de äldsta i sitt slag i Centralasien. Tornet ligger i Tokmak, 80 km öster om Bishkek, och uppfördes på 1100-talet. Här låg tidigare den viktiga staden Balasagun som fick sitt namn av den kände poeten Jusup Balasagun. Balasagun var en av få städer som skonades när Djingis Khan och hans mongoler drog fram.

Vi färdas genom ett enastående landskap med vackra dalar och snöklädda toppar. Här och där ser vi nomader som slagit upp sina tält och lever på samma sätt som deras förfäder för 500 år sedan.

Dag 4
Idag sätter vi kurs mot Kashagar.

På vägen gör vi stopp vid den kända karavanserajen Tasj Rabat. Karavanserajen fungerade som ett hotell under medeltiden. Köpmän anlände hit för att sälja sina varor och vända tillbaka till Kashgar eller till Fergana. Tasj Rabat byggdes på 1400-talet på ruiner av ett gammalt nestorianskt kloster. Nestorianer var en kristen avfällingsgrupp som utvandrade från Bysans och spred sig runt om i Centralasien.

Vi åker genom ett mer kargt landskap och når så småningom Turugart-passet. Det fungerade tidigare som den viktigaste gränsövergången mellan sovjetiska Kirgizistan och Kina. Turugart var dock stängt från 1969 till 1983 på grund av frostiga relationer mellan Sovjet och Kina.

På kvällen anländer vi till Kashgar.

Dag 5 Kashgar
Kashgar var ett viktigt handelscentrum längs Sidenvägen redan under Handynastin. Yuezhi, turkar, uigurer, mongoler och kara-khitaner styrde staden innan den mongoliske krigsherren Timur Lenk förstörde staden på 1400-talet. Kashgar blev centrum för Dunganupproret 1862-69, en av historiens blodigaste revolter som krävde 9 miljoner liv.

I slutet av 1800-talet blev staden arena för en politisk kamp mellan det Ryska imperiet och Storbritannien. Bägge länderna försökte öka sitt inflytande i regionen.

Vi börjar dagen med besök till Id Khan-moskén. Det är Kinas största moské och byggdes 1442. Byggnadsverket rymmer upp till 20 000 troende samtidigt och är en intressant blandning av persiska och lokala arkitekturtraditioner. Islam började spridas i västra Kina redan på 700-talet.

Abbasidkalifatet spred sitt inflytande till Centralasien och försökte få kontroll över hela Sidenvägen samtidigt som Kina växte västerut. Två stormakter möttes i det avgörande slaget vid Talas 751. Trots att kinesiska hären leddes av sin bästa general, koreanen Gao Xianzhi, var det ett jemenitiskt kavalleri som blev avgörande för utgången. Detta slag satte stopp för kinesisk expansion västerut och banade väg för islams utbredning.

Vi passerar Afaq Khoja mausoleum, Xinjiangs heligaste plats. Här ligger den kände sufiern Muhammad Yusuf samt hans släkt begravd.

Efter lunch fortsätter vi till Kashgars gamla kvarter. Vi promenerar genom ett fascinerade virrvarr av lerbyggnader där tiden verkar stå stilla. Vi kommer så småningom till hantverkargatan där vi ser hundratals små verkstäder som har funnits här i flera hundra år. Här säljs det keramik, knivar, silkesmattor, tekannor och mycket annat.

Vi återvänder till hotellet och får några timmar ledigt innan vi återsamlas för gemensam middag.

Dag 6 Kashgar
Till Kashgar anlände hundratals karavaner efter flera veckors påfrestande resa genom Taklamakanöknen. Som ett eko från dessa ärofulla tider ligger Kashgars grandiosa basar i stadens centrum. Vi tar en promenad i basaren som inte ändrats mycket sedan medeltiden. Här säljs det hästar och får, mat och kläder. Vi får en intressant inblick i det uiguriska vardagslivet.

På kvällen åker vi till järnvägstationen för att stiga ombord på tåg som kommer att ta oss till Turpan.

Dag 7 Kashgar – Turpan
Färden fortsätter genom den mytomspunna Taklamakanöknen; världens näst största sandöken efter Rub Al-khali (som ligger i gränsområdet mellan Saudiarabien, Jemen, Oman och Förenade Arabemiraten). Öknens namn betyder “Platsen utan återvändo”.

Vi ser oändliga sanddyner och tankarna förs till de desperata äventyrare som försökte tämja öknens krafter. Sven Hedin var besatt av idén att hitta gamla städer längs Sidenvägen samt verifiera gamla kartuppgifter. Därför korsade han öknen 1895 då två av hans ledsagare och sju kameler dog.

Ankomst till Turpan på eftermiddag.

Dag 8 Turpan
Turpan ligger i en grön oas och är en av västra Kinas bäst bevarade och stämningsfulla städer. Här bosatte sig flera stammar, bl.a. en iransk stam, sogder, som skapade en högutvecklad civilisation. Staden var formellt underordnad Handynastin men allierade sig ofta med Xiongnu vilket ledde till ständiga krig. På 600-talet erövrades nuvarande västra Kina av den lysande Tangdynastin. Tang försökte blanda kinesisk kultur med det bästa från nomaderna. Det var ute på steppen som Tanghärskarna byggde upp sin fenomenala armé som underkuvade både Vietnam, Tibet samt många städer i nuvarande västra Kina. Tangperioden präglades av ett intensivt kulturutbyte mellan Changan (nuvarande Xian) och dess vassaler i Kashgar, Turpan m.m. Under denna period nådde Sidenvägen sin blomstringstid.

Vi börjar dagen med att besöka ruinstaden Gaochang. Staden grundades på 100-talet f.Kr. och fungerade som en militär utpost under Han- och Tangdynastierna. Här låg en stor marknad och flera karavanserajer. Nära staden växte en stor begravningsplats fram som blev världsberömd i början av 1900-talet. Aurel Stein upptäckte att företagsamma kineser använde silkespapper som slängts av Tangbyråkrater för att tillverka kläder för sina döda. Dessa papper samlades och dechiffrerades av arkeologen. Tack vare dessa fynd vet vi idag hur handeln längs Sidenvägen fungerade. 

Färden fortsätter till Bäzäklik där vi besöker ett buddhistiskt ruintempel. Tillsammans med affärsmän kom även buddhistiska munkar från Centralasien och Indien. Under Sidenvägens tid byggdes det hundratals buddhistiska kloster längs handelsrutten. Vi vandrar runt och tittar in i de mest betydelsefulla grottorna.

Vi återvänder till Turpan och avslutar dagen med Eminminareten. Med sina 44 meter är det Kinas högsta minaret och Turpans symbol.

Dag 9 Turpan – Dunhuang
På morgonen beger vi oss till ruinstaden Jiaohe som hade sin storhetstid från 600 till 900-talet. Alla karavaner som valde norra rutten passerade Jiaohe fästning. Staden var bebyggd med enastående tempel och stupor vars ruiner vi ser under besöket.

Efter Tangdynastins fall övergavs staden och föll så småningom i ruiner.

Efter gemensam middag åker vi till järnvägsstationen för att resa till Dunhuang.

Dag 10 Dunhuang
Efter frukost börjar vi utforska Dunhuang. Staden ligger mitt i en grön oas och var ett viktigt stopp längs Sidenvägen. Området beboddes av krigarstamen Xiongnu på 200-talet f.Kr. men erövrades senare av Handynastin under första århundradet f.Kr. Kejsaren Wu Han lät bygga fyra gränsgarnisonsstäder, bl.a. Dunhuang. Dess namn betyder ”flammande signaleld” och syftar på den signaleld som soldaterna var tvungna att anlägga för att varna för anfall av nomader.

Dunhuang är Kashgars motsvarighet på östra sidan av Taklamakan; här skulle karavanerna bestämma sig för om de ville ta södra eller norra vägen. Handeln längs Sidenvägen förknippades med ständig risk att mista livet och därför vände köpmän sig till gudar för att be om beskydd. Längs handelsvägarna uppstod det stora och små buddhistiska och zoroastriska tempel. Buddhismen var särskilt populär eftersom den dels påminde om taoism (kineser trodde först att buddhismen var en form av taoism), och dels för att buddhismen var en universell religion som omfattade alla människor, oavsett etnicitet eller social status. Buddhismen spreds västerifrån tack vare handeln med Indien.

Vårt första stopp blir Unescos världsarv Mogaogrottorna. De tusen buddhastatyernas grottor byggdes upp under tusen år från 300-talet till 1300-talet och är idag världens största samling av buddhistisk konst. De första grottorna började byggas i samband med att buddhismen började spridas i regionen och var ett tryggt ställe för vila och meditation. Grottorna är dekorerade med vackra fresker som representerar 1000 års historia av kinesisk målarkonst. Det var här som Aurel Stein gjorde sin största upptäckt; världens äldsta tryckta text, Diamantsutran, från år 868.

Vi åker ut i öknen strax utanför Dunhuang och sadlar om till kameler för att prova hur karavanerna tog sig fram genom Taklamakan. Därefter rider vi genom sanddynerna fram till Crescent lake – en insjö och oas mitt i öknen.

Därefter återvänder vi till Dunhuang och besöker Shazhou nattbasar.

Dag 11 Dunhuang – Jiayuguan
Bussen lämnar Dunhuang för en resa på fyra timmar till Jiayuguan.

Efter lunch i Jiayuguan fortsätter vi till dess största sevärdhet Jiayupasset som byggdes under Mingdynastin på 1300-talet och blev en gräns mellan Mittens rike och övriga världen. Vi får beundra den kanske vackraste delen av kinesiska muren.

Övernattning i Jiayuguan.

Dag 12 Jiayuguan – Xiahe
Färden går vidare med snabbtåg till Lanzhou. Därefter fortsätter vi till en magisk liten tibetansk by Xiahe, lilla Lhasa.

Dag 13 Xiahe – Lanzhou – Xian
Idag besöker vi Labrangklostret som grundades 1709 av Jamyang Zhépa, lärjunge till den femte Dalai Lama.

Efter lunch återvänder vi till Lanzhou. På kvällen avresa med nattåg mot Xian.

Dag 14 Xian
Tidigt på morgonen rullar tåget in på stationen i Xian.

Vi checkar in på vårt hotell, äter frukost, och börjar sedan utforska staden.

Xian var officiellt säte för tretton dynastier och kallas ofta den kinesiska kulturens vagga. Xian blev ett viktigt kultur- och tillverkningscentrum under Zhoudynastin på 1000-talet f.Kr. Men det var under Handynastin som Xian blev startpunkten för Sidenvägen. Kejsaren Wu Han som kom till makten 141 f. Kr. bröt fredsavtalet med nomadfolket Xiongnu och intog deras hemland Gansu som blev utgångspunkt för expansionen till Ferganadalen och Xinjiang. Wu Han letade ständigt efter allierade för att hålla stånd mot Xiongnu och sände därför sin ambassadör Zhang Qian västerut för att sluta förbund med tocharer. Zhang Qian tillfångatogs av Xiongnu men lyckades rymma och nå Tawan (Fergana), Kang-Ku (Samarkand) och Baktrien. Han upptäckte välutvecklade civilisationer och framför allt fantastiska hästar - s.k. “ti en ma” d.v.s. “Himmelska hästar”. Dessa hästar skulle hjälpa kineserna i deras krig med nomadfolken och därför blev de tillsammans med bl.a. vin bland de första handelsvaror som gick till Kina. Från Xian skickades siden, bronsstatyer och vackra prinsessor. Wu Han såg till att skapa en handelskorridor med flera militära utposter i provinsen. Under vår resa kommer vi att följa den s.k. Hexikorridoren som togs upp på Unescos världsarvslista 2014.

Mest känt är Xian för kejsarens underjordiska armé av terrakotta. Terrakottaarmén skapades på befallning av Qin Shi Huangdi som var Kinas första kejsare och grundaren av Qingdynastin. Vi besöker Kinas genom historien mest storslagna gravkomplex med dess 8 000 terrakotafigurer.

Vi fortsätter med Xians omgivningar och kommer till Huaqing Chi palatskomplex med varma källor. I enlighet med kejsaren Tang  Xuanzongs vilja byggdes komplexet år 723. Palatset blev scen för en tragisk kärleksaffär mellan Xuanzong och hans konkubin Yang Guifei.  Yang Gufei räknas till De Fyra Skönheterna och var uppenbarligen oerhört vacker. Hon sägs ha manipulerat kejsaren så att alla hennes släktingar blev högt uppsatta funktionärer vid hovet. När An Lushan-upproret bröt ut och kejsaren fick fly, anklagades Yang Gufei och hennes bror för förräderi. Kejsaren tvingades ge order om att avrätta sin hjärtevän och därefter lida resten av sitt liv. Denna historia blev en klassiker med verket Changhen ge (Sången om evig sorg) som idag studeras i alla kinesiska skolor.

Vi promenerar i palats likt Den förbjudna staden i Peking och njuter av den tidlösa kinesiska trädgårdskonsten.

Dagen avslutas med en promenad i muslimska kvarter. Redan på 700-talet började muslimer anlända längs Sidenvägen från Persien och arabiska länder. De bosatte sig i det affärsområde som idag är Xians pulserande hjärta. Vi passerar den stora moskén, marknaden och stadens centrala delar.

I Xian bor idag ca femtiotusen Huimuslimer.
 

Dag 15 Xian
Vi börjar dagen med Xians stadsmur som byggdes på 1300-talet och överlevt flera dynastier, bombningar under andra världskriget och kulturrevolutionen.

Guiden tar oss till Stora vildgåspagodan. Pagodan byggdes 652 till minne av Xuanzangs 17 år långa resa till Indien där han studerade vid ett buddhistiskt universitet. Xuanzang kom från en bildad familj och efter sin hemkomst påbörjade han ett omfattande översättningsarbete av sanskrittexter till kinesiska.

Efter lunch är det ledig tid. De som vill följer med guiden till Shaanxi historiska museum. Museet innehåller 370 000 intressanta föremål ur Xians historia: väggmålningar, tavlor, keramik, mynt, guld- och silverföremål.

Dag 16 Xian – Peking
Efter frukost tar vi snabbtåget till Peking. Vi ankomst till Peking kl. 13.53 checkar vi in på vårt hotell. Eftermiddagen är ledig för egna strövtåg.

Dag 17 Hemresa
Avresa till Istanbul kl. 00.10.
Kl. 05.15 ankomst till Istanbul.
Kl. 07.05 avresa till Arlanda.
Kl. 09.35 ankomst till Arlanda.

Resfakta

Pris: fr. 34 850:-


Avresor
2017

September: 16

2018
September: 15

 

Preliminära flygtider
Stockholm: Avresa kl. 11:05. Hemkomst kl. 09:35. Flygbolag: Turkish Airlines
Köpenhamn: Avresa kl. 11:20. Hemkomst kl. 09:50. Flygbolag: Turkish Airlines
Göteborg: Avresa kl. 10:55. Hemkomst kl. 09:55. Flygbolag: Turkish Airlines
Oslo: Avresa kl. 11:15. Hemkomst kl. 10:20. Flygbolag: Turkish Airlines
 

I grundpriset ingår
• Flyg Stockholm / Köpenhamn / Göteborg / Oslo - Bisjkek via Istanbul 
• Flyg Peking - Stockholm / Köpenhamn / Göteborg  / Oslo via Istanbul 
• Alla övriga transporter med buss och tåg
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Bisjkek
• 1 natt på 3-stjärnigtr hotell i Naryn
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Kashgar
• 1 natt på natt-tåg till Turpan
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Turpan
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Dunhuang
• 1 natt på 3-stjärnigt hotell  i Jiayuguan
• 1 natt på 4-stjärnigt hotell i Xiahe
• 1 natt på natt-tåg till Xian
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Xian
• 1 natt på 4-stjärnigt hotell i Peking
• Halvpension under hela resan
• Engelsktalande lokalguide
• Svensktalande reseledare


Tillägg
• Enkelrumstillägg (obligatoriskt för resenär utan resesällskap): fr. 4 850:-
• Visum till Kina: fr. 1 400:-
 

Avbeställningsskydd
Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Avbeställningsskyddet tecknas direkt med försäkringsbolaget och det är deras villkor som gäller.Du kan också vid behov beställa reseförsäkring via Gouda. Köp avbeställningskydd via Gouda

Karta

Visum

Kirgizistan är numera visumfritt för skandinaviska medborgare. Visum till Kina krävs för skandinaviska medborgare.
Kontakta oss om ni har annat medborgarskap.

För att förbereda visum måste ni snarast skicka in en kopia av fotouppslaget i passet. Det går också bra att scanna in passet och maila till oss.

Senast 4 veckor men tidigast 3 månader före avresa ska dessutom följande handlingar skickas till oss:

• Pass i original
• Ifylld visumblankett för Kina
​• Ett id-foto i färg med ljus bakgrund 

Läs mer om visum till Kina

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
16/9 - 2/10Stockholm ArlandaSidenvägen till Kina. Flyg Stockholm t/r.Mer än 434 850:-Boka
16/9 - 2/10Köpenhamn KastrupSidenvägen till Kina. Flyg Köpenhamn t/r.134 850:-Boka
16/9 - 2/10GöteborgSidenvägen till Kina. Flyg Göteborg t/r.434 850:-Boka
16/9 - 2/10OsloSidenvägen till Kina. Flyg Oslo t/r.Fullbokad, väntelista34 850:-Boka på väntelista

September, 2018

15/9 - 1/10Stockholm ArlandaSidenvägen till Kina. Flyg Stockholm t/r.Mer än 434 850:-Boka
15/9 - 1/10Köpenhamn KastrupSidenvägen till Kina. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 434 850:-Boka
15/9 - 1/10GöteborgSidenvägen till Kina. Flyg Göteborg t/r.Mer än 434 850:-Boka
15/9 - 1/10OsloSidenvägen till Kina. Flyg Oslo t/r.234 850:-Boka
Powered by Travelize