Slovenien med Kroatien/Italien

Resan börjar med ett par dagar i Kroatiens spännnade huvudstad Zagreb.

Färden fortsätter sedan runt Sloveniens kuperade och varierade landskap.

Vi testar viner och olivoljor, besöker de berömda grottorna i Postojna och vandrar runt i den underbara lilla staden Pirans äldre stadsdelar vid Adriatiska havet. Vi besöker sjön Bled och dess fort; juvelen i de slovenska alperna och kanske den vackraste platsen på Balkan.

Guiden tar oss med till Lipica och en magnifik uppvisning med de berömda Lippizanerhästarna. Vi färdas genom den vackra Socadalen upp till Julianska alperna och Kranjska Gora där Ingemar Stenmark skördade stora framgångar.

Under våra besök i den italienska hamnstaden Trieste och Sloveniens vackra och promenadvänliga huvudstad Ljubljana berättar guiden initierat om alla historiska händelser som lett fram till dagens Slovenien.   

 

Pris från:
16 850:-
Dagar:8
Paketresa inkl. flyg t/r.
Transportsätt:Flyg
Boka resa

Dagsprogram

Dag 1: Zagreb
Vi avreser från Skandinavien vid lunchtid och når Zagreb på eftermiddagen efter mellanlandning i München.

Efter incheckning tar vi en promenad och äter middag på en restaurang i centrum. Zagreb har på kort tid seglat upp som en av Europas populäraste weekenddestinationer och det är lätt att förstå varför när man promenerar runt bland alla utekaféer i de centrala delarna.
 

Dag 2: Zagreb
Zagrebs historia börjar på 1000-talet, utnämndes till huvudstad på 1500-talet och införlivades i det Habsburgska riket 1529. Under medeltiden byggdes staden upp på 2 kullar, Gradec som var den sekulära stadsdelen och Kaptol som var kyrkans område. Idag pratar man gärna om ”Övre staden” som består av Gradec och Kaptol samt ”Nedre staden” där all kommers, barer och restauranger ligger. 

Vi gör en rundtur med buss och tar sedan en promenad i stadens centrala delar innan vi går in i Gradec via stenporten som är den enda port som finns kvar sedan medeltiden. Gradec är en lugn oas i Zagreb. Guiden tar oss med på en kortare promenad längs kullerstensgatorna och berättar om stadens historia medan vi passerar bl.a. St Markuskyrkan från 1300-talet samt det kroatiska parlamentet Sabors byggnad. Kaptols centrum domineras av Zagrebs katedral som också får ett besök av oss.

Nedre staden domineras av jugendhus från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Stadens centrum innehåller många grönområden tack vare arkitekten Milan Lenuci. Han skapade i början av 1900-talet en hästsko av parker som omsluter stadens mitt, ”Lenucis hästsko”.

Efter lunch är det ledigt för egna strövtåg.  Kanske besöker ni den livliga marknaden i Dolac, Zagrebs svar på Hötorget eller Museet för Brustna Förhållanden – ett högst säreget museum som ligger i Gradec.
 

Dag 3: Zagreb - Postojna - Lipica - Piran
Vi avreser från Zagreb efter frukost och passerar gränsen till Slovenien ganska snart.  Vi stannar till vid Postojnagrottorna. Postojna är ett av de största grottsystemen i världen. Grottorna är upp till 2 mil långa och består av kalkstensformationer och underjordiska gallerier. Vi går ombord på ett tåg som tar oss långt in i berget och vandrar sedan runt en stund under sakkunnig ledning och beundrar naturens egna konstverk. Stalaktiterna och stalagmiterna växer ungefär 1 mm på 30 år och vissa av dem är nu flera meter långa. Det ger oss en uppfattning om hur gamla grottorna är. Det finns djur inne i grottorna som kan överleva upp till 10 år utan mat.

Vi intar lunch direkt efter visningen och fortsätter sedan mot Lipica som ligger 20 minuter bort. Lipica är ursprungsort för de vackra Lippizanerhästarna. Spanska ridskolan i Wien importerade i början alla sina hästar från Slovenien. Numera sköts uppfödningen i Österrike men originalen finns kvar i Lipica. Vi slår oss ned på ryttarstadion och får se en magnifik uppvisning med ryttare och Lippizanerhästar.

Nöjda och glada fortsätter vi sedan till den underbara lilla staden Piran där vi tar in på hotellet med samma namn som byggdes 1913. Piran är diamanten på Sloveniens adriatiska kust och en underbar stad att ströva runt i med sina gamla byggnader, trånga gränder, många restauranger och omgiven av havet på alla sidor.

Vi får ett par timmar ledigt innan vi intar gemensam middag.
 

Dag 4: Piran
Efter frukost, på hotellets vackra terrass direkt vid havet, tar guiden med oss på en promenad genom Piran och berättar om stadens historia. Stadsmuren omnämndes i skrift redan på 600-talet och här finns många vackra och intressanta byggnader från medeltiden.

Därefter sätter vi oss på bussen för ett besök på en vingård med tillhörande odling av olivträd. Vi får en guidad rundvandring innan vi slår oss ned för att prova några olika olivoljor samt lokala vinsorter. Vinerna smakar bra och den högklassiga olivoljan borde finnas i varje svenskt kök. Vi blir bjudna på lunch på gården.

I Slovenien är det mycket populärt med ekologisk och närodlad mat. Det kuperade landskapet har försvårat framväxten av ett storskaligt jordbruk. Men det är ingen som är ledsen för det – tvärtom! I Slovenien hyllar man närodlat och bra råvaror. En restaurang som blivit mycket berömd tack vare en serie matprogram på Netflix är Hisa Franko uppe i Kobarid längs Socafloden. Ana Ros som driver restaurangen blev häromåret utnämnd till världens främsta kvinnliga kock. Hon har alla råvaror i trädgården runt restaurangen och även en damm med regnbågsöring.

Vi äter gott under hela vår resa. Slovenien börjar alltmer betraktas som ett matland och huvudstaden Ljubljana har blivit en samlingsplats för finsmakare. I Ljubljana har även ett stort antal mikrobryggerier växt upp i centrum.

Efter besöket återvänder vi till Piran där eftermiddagen är ledig.
 

Dag 5: Piran - Trieste - Kranjska Gora
På morgonen åker vi till Italien för att utforska Trieste. Det tar 45 minuter att köra från Piran till Trieste. 

Triestes befolkning har varit med om mer än de flesta. Trieste lydde under Habsburgska riket 1382-1918 och var den enda hamnstaden i det Österrikisk-Ungerska riket. När Mussolini och fascisterna intog scenen 1922 bodde fler slovener i Trieste än i Sloveniens huvudstad Ljubljana. Mussolini ställde en rad krav på slovenerna bl.a. att de skulle lägga till ändelser på sina namn för att bli mer italienskklingande. De flesta slovener valde att lämna Trieste under denna period.

Tito intog Trieste i maj 1945 och ockuperade staden under 40 dagar och denna period kom att bli det mörkaste kapitlet i stadens historia. Under dessa 40 dagar mördades ett stort antal italienare i vad som officiellt påstods vara en jakt på fascister och krigsförbrytare. Engelska generaler lär ha muttrat ”Vi blev av med Hitler och Mussolini men fick en kille som är betydligt värre”. Efter 40 dagar fick de allierade Tito att retirera. Så småningom gjordes en uppgörelse där Trieste under 1947-54 administrerades av England och USA och ett område i nordvästra Istrien (inklusive Piran) av Jugoslavien. 1954 tillföll Trieste permanent Italien och det andra området permanent till Jugoslavien.

Trieste är en behaglig stad med många olika byggnadsstilar. Den kallas ibland ”Lilla Wien” tack vare sina Wieninspirerade kaféer och bakverk och annan österrikisk påverkan. Vår promenad leder oss från hamnområdet över det magnifika paradtorget Piazza Unita, Verdioperan, små gränder i gamla stan, judeghettot och utgrävningar från romartiden innan vi tar en kopp kaffe vid kanal Grande. Under vår promenad stannar vi till vid statyn över James Joyce som står på en av broarna över den vackra kanalen. Joyce bodde i Trieste i 10 år och det var här han började skriva sin banbrytande roman Ulysses (Odysseus).

Efter lunch åker vi en bit längs motorvägen i Italien förbi Prosecco och Monfalcone innan vi svänger av till Slovenien vid Nova Gorica. Vi åker sedan på mindre vägar och följer Socafloden uppåt. Floden har sin källa i Julianska alperna och rinner ut i havet vid Monfalcone. Socadalen är oerhört vacker. Vi kryssar mellan små byar och bergsmassiv och njuter av färden.

Socafloden var fronten för striderna mellan Österrike-Ungern och Italien under första världskriget. Här tjänstgjorde den unge Ernest Hemingway som ambulansförare. Det var hans upplevelser längs Socafloden under kriget som gav upphov till den klassiska romanen ”Farväl till vapnen” som även filmats ett par gånger med bl.a. Gary Cooper och Rock Hudson i rollerna.

Vi når så småningom den lilla staden Kobarid där vi besöker ett fint litet museum till minne av första världskriget. Slaget vid Caporetto (Kobarid) är ett berömt slag där den italienska armén blev närmast slaktad och fronten flyttades från Socafloden till Piavefloden. Tyskarna slöt upp på Österrike-Ungerns sida och den då 26-årige lägre officeren Erwin Rommel (”ökenräven”) blev belönad för sina insatser här. Han skulle senare upprepa sina taktiska manövrer under nästa världskrig som en av Hitlers viktigaste befälhavare.

Färden fortsätter norrut och vi gör en sväng in i Italien igen och kör genom den italienska skidorten Tarvisio innan vi vänder österut in i Slovenien. Strax efter gränsen stannar vi till för ett fotostopp vid de mäktiga hoppbackarna i Planica. Det var i Planica en backhoppare första gången flög över 200 meter. Backarna ligger vackert med bergen bakom.

Vi fortsätter sedan fram till Kranjska Gora där Ingemar Stenmark hade många dueller med den slovenske nationalidolen Bojan Krizaj. Alla slovener känner till Stenmark och han är oerhört populär här, delvis för att han höll fast vid ett slovenskt skidmärke under hela sin karriär. Vissa slovener betraktar honom som sin egen och menar att Stenmark är Sloveniens främste idrottsman genom tiderna. Om Stenmark någon gång skulle få för sig att ansöka om slovenskt medborgarskap skulle det säkert beviljas på två minuter.

Det tar 3 timmar att åka från Trieste till Kranjska Gora om man åker den väg vi valt.
 

Dag 6: Kranjska Gora - Bled - Ljubljana
Vi tar sovmorgon denna dag och de som vill får chansen att ta en promenad eller kanske en cykeltur runt den lilla skidorten som ligger behagligt inbäddad mellan snöklädda berg.

Vid lunchtid avreser vi till Bled. På vägen passerar vi Pokljuka som Magdalena Forsberg minns med välbehag. Det var här hon tog 3 av sina 6 VM-guld i skidskytte.

Bled och sjön med samma namn anses av många vara den vackraste platsen på Balkan. Vi besöker Sloveniens äldsta slott som ligger uppe på en höjd ovanför Bledsjön. Från borgen har vi en sagolik utsikt över sjön och de Julianska alperna. Bled omnämns i skrift första gången 1004 och slottet 1011 så slottet är betydligt mer än 1000 år gammalt men man har inte lyckats fastställa exakt hur gammalt det är. Regeringen hade sitt säte i borgen och hit kom undersåtarna för att lämna och bevittna dokument samt betala skatt. Vi guidas runt på slottet och besöker ett litet museum som finns här samt en vinkällare med tillhörande butik där man kan göra en del fynd. Här finns även restaurang samt kafé med uteservering där vi tar igen oss en stund och får chansen att ta resans vackraste bilder.

Nedanför slottet ligger St Martins kyrka som ser mycket liten ut på håll under slottet men som är en relativt stor byggnad med plats för gott och väl 1000 besökare. På väggen inne i kyrkan finns en frescomålning av Nattvarden (Jesu sista måltid) där konstnären bytt ut Judas Iskariot mot Lenin. En sofistikerad protest mot dåtidens jugoslaviska makthavare. Konstverket har trots det överlevt fram till våra dagar.

I mitten av sjön finns en liten ö med en kyrka som är mycket populär för vigslar hos såväl slovener som många utlänningar. Upp till kyrkan leder 99 trappsteg och brudgummen måste enligt traditionen bära bruden hela vägen. Om han misslyckas vet man vem som kommer att bestämma i det äktenskapet. Motorbåtstrafik är förbjuden på sjön och man rors ut till ön i ett slags gondoler.

På andra sidan sjön ligger Titos sommarresidens. Här skedde många sammankomster när utländska  statsöverhuvuden var på besök. Titos mor var från Slovenien och idag är hans hus förvandlat till ett lyxhotell. Det mest klassiska fotot från Slovenien är taget från Slottet över Bledsjön med ön och kyrkan samt Titos hus till vänster på andra stranden.

Färden fortsätter sedan till resans slutmål, Sloveniens huvudstad Ljubljana, där vi tar in på ett hotell i centrum.
 

Dag 7: Ljubljana
Runt 2000 f.Kr. fanns pålade samhällen i Ljubljanas träskmarker. Världens äldsta hjul hittades 2003 i Ljubljanas träsk. Enligt forskare är hjulet 5100-5300 år gammalt. Här fanns en keltisk bosättning 500-100 f.Kr. och sedan kom romarna. Slaverna kom på 600-talet.

Ljubljana blev habsburgsk egendom 1278 och var så ända fram till 1918, de senare åren under Österrike-Ungern. Ottomanerna svepte in då och då, brände ner samt kidnappade unga pojkar till sin armé men de stannade inte kvar i staden. 

När första världskriget tog slut och Österrike-Ungern kollapsade tillföll Ljubljana det nya jugoslaviska konungariket. Efter Titos död 1980 och när den jugoslaviska federationen började vittra sönder förklarade Ljubljana 26 juni 1991 att Slovenien var självständigt. Den jugoslaviska militären svarade med flygbombningar av Ljubljana, som därmed fick det tveksamma epitetet att vara den första europeiska stad som flygbombats sedan 1945. Efter 10 dagar gav dock serberna (den jugoslaviska federationen) upp och Slovenien förblev självständigt.

För 10 år sedan bestämde borgmästaren att gamla stan och området runt floden i centrum skulle göras bilfritt. Ett klokt beslut som lyft Ljubljana till en helt ny nivå. Det är mycket behagligt att ströva runt i centrum nu och en uppsjö av nya barer, restauranger och utekaféer har växt upp.

Joze Plecnik var en slovensk arkitekt som hade stor påverkan på det moderna Wien såväl som Prag och Ljubljana. I Ljubljana ligger han bl.a. bakom trippelbron i centrum samt universitetsbiblioteket vars snedställda fönster ska föreställa böcker. Vissa tycker att biblioteksbyggnaden är förskräcklig och förstör området medan andra anser att den är vacker och innebär ett nytänkande – åsikter saknas i alla fall inte. Under vår promenad genom centrum passerar vi såväl trippelbron som biblioteket.

Vi åker sedan kabinbanan upp till slottet som ligger på en kulle mitt i staden. Här fanns en fästning redan på 1100-talet. Från fortet har man en magnifik utsikt över den slovenska huvudstaden.  Vi vandrar runt på slottsgården och de som vill klättrar upp i tornet. Vi andra tar en kopp kaffe och kopplar av i den sköna miljön. När Napoleon erövrade och besatte Ljubljana 1809-1813 använde han borgen som högkvarter och sjukhus.

Den mycket populäre borgmästaren Ivan Hribar köpte borgen 1906 för stadens räkning. Österrike-Ungern avsatte Hribar 1910 eftersom de tyckte att han blivit lite för populär och mäktig. Italien tog över staden ett par år under andra världskriget. 1941 var den åldrade Hribar på ett möte med de italienska fascisterna som ville att han skulle bli borgmästare på nytt och ge dem legitimitet. Efter mötet svepte Hribar in sig i den jugoslaviska flaggan och hoppade ner i Ljubljanicafloden och dränkte sig – en sann rebell ännu vid 90 års ålder!

Efter lunch gör vi en båttur på floden genom centrum. Under turen bjuds vi på ett glas champagne eller vin. Resten av dagen är fri för egna aktiviteter.

På kvällen återsamlas vi för gemensam middag.
 

Dag 8: Hemresa
På förmiddagen tar vi bussen till flygplatsen utanför Zagreb och återvänder till Skandinavien.

Resfakta

Pris: fr. 16 850:-

Avresor
2019
April: 11
Maj: 8
September: 18
Oktober: 3

Preliminära flygtider
Stockholm:
Avresa kl. 11:50. Hemkomst kl. 17:50. Flygbolag:  Lufthansa
Köpenhamn: Avresa kl. 12:55. Hemkomst kl. 18:20. Flygbolag: Lufthansa
Oslo: Avresa kl. 11:40. Hemkomst kl. 18:10. Flygbolag: Lufthansa
Göteborg: Avresa kl. 12:05. Hemkomst kl. 17:35. Flygbolag: Lufthansa

Helsingfors: Avresa kl. 12:50. Hemkomst kl. 23:25. Flygbolag: Lufthansa


I grundpriset ingår
• Flyg Stockholm / Köpenhamn / Oslo / Göteborg / Helsingfors  – Zagreb t/r via München med Lufthansa
• Alla transfers och transporter
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i centrum av Zagreb
• 2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Piran
• 1 natt på 4-stjärnigt hotell i Kranjska Gora
• 2 nätter på 3-stjärnigt hotell i centrum av Ljubljana
• Frukost och lunch alla dagar
• 3 middagar. Middag dag 1, 3 och 7.
• Alla entréer etc. i samband med resan
• Engelsktalande lokalguider
• Svensk reseledare
 

Tillägg
• Enkelrumstillägg (obligatoriskt för resenär utan resesällskap): fr. 2 200:-
 

Avbeställningsskydd
Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Avbeställningsskyddet tecknas direkt med försäkringsbolaget och det är deras villkor som gäller.Du kan också vid behov beställa reseförsäkring via Gouda. Köp avbeställningskydd via Gouda

Karta

Visum

Visum Slovenien/ Kroatien
Visum behövs ej för nordiska medborgare. Observera att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter resans hemkomst.

Vid annat medborgarskap kan andra regler förekomma. Kontakta oss för ytterligare information.

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
11/4 - 18/4Stockholm ArlandaSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Stockholm t/r.Mer än 416 850:-Boka
11/4 - 18/4Köpenhamn KastrupSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 416 850:-Boka
11/4 - 18/4GöteborgSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Göteborg t/r.Mer än 416 850:-Boka
11/4 - 18/4HelsingforsSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Helsingfors t/r.216 850:-Boka
11/4 - 18/4OsloSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Oslo t/r.216 850:-Boka

Maj, 2019

8/5 - 15/5Stockholm ArlandaSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Stockholm t/r.Mer än 417 650:-Boka
8/5 - 15/5Köpenhamn KastrupSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 417 650:-Boka
8/5 - 15/5GöteborgSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Göteborg t/r.417 650:-Boka
8/5 - 15/5HelsingforsSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Helsingfors t/r.217 650:-Boka
8/5 - 15/5OsloSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Oslo t/r.117 650:-Boka

Oktober, 2019

3/10 - 10/10Stockholm ArlandaSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Stockholm t/r.Mer än 416 850:-Boka
3/10 - 10/10Köpenhamn KastrupSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Köpenhamn t/r.Mer än 416 850:-Boka
3/10 - 10/10GöteborgSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Göteborg t/r.Mer än 416 850:-Boka
3/10 - 10/10HelsingforsSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Helsingfors t/r.216 850:-Boka
3/10 - 10/10OsloSlovenien med Kroatien/Italien. Flyg Oslo t/r.216 850:-Boka
Powered by Travelize